E-book Volební kampaně 2013 vyjde jako kniha. Proč mě to bude stát 75 000 Kč?

Doteď mi to hlava úplně nebere. E-book Volební kampaně 2013 si stáhlo 1 500 lidí (přesněji 1 500 různých emailových adres). Můj nejsmělejší cíl bylo 1 000 stažení. Pro kontext: Největší česká digitální agentura H1.cz se 100 zaměstnanci se na webu pyšní, že v roce 2012 si čtyři jejich e-booky stáhlo dohromady 2 000 lidí. A to je komunita digitálních markeťáků daleko větší než těch politických.

Ale stalo se. A krom toho nám začali chodit pochvalné e-maily. Lidi děkovali a někteří vyslovovali přání, aby kniha vyšla tištěně. Přeci jen číst 200 A4ek na iPadu nebo nejdebože počítači není žádný lux.

Předběžná obálka knihy Volební kampaně 2013

Předběžná obálka knihy Volební kampaně 2013

Dobrá zpráva: Smlouva s nakladatelstvím je podepsána a v srpnu byste měli naši první ryze markeťáckou knížku o volbách najít na pultech knihkupectví.

Ještě lepší zpráva: Když si pospíšíte a objednáte si ji v předprodeji, může na první straně tohoto historického počinu být vaše jméno (jen do tohoto pátku).

Cesta k vydání ale zdaleka nebyla tak jednoduchá.

Je ke stažení zdarma? Tak to ji nevydáme

V polovině procesu oslovování českých nakladatelství jsem si mohl ukroutit hlavu. 

Pro člověka odkojeného digitálem a marketingem v době internetu (což sama o sobě zní směšně) je to neuvěřitelné panoptikum. Většina nakladatelství ještě stále žije ve starém myšlenkovém paradigmatu. Aktivity na internetu vidí jako hrozbu pro svůj byznys.

No to jste se snad zbláznili? Vy chcete vydat tiskem knihu, kterou ZDARMA (kapitálky dodány autorem, pozn. autora) nabízíte na webu a stáhlo si ji už 1 500 lidí? A kdo si ji asi tak koupí? Tenhle stupidní argument zněl unisono téměř od všech nakladatelství.

Zdá se, že vydavatelský byznys stále ještě nepochopil, že čím větší humbuk se kolem knížky udělá v onlinu a čím více lidí si stáhne e-book, tím více (ne méně) lidí si pak koupí reálnou knihu. 

Samozřejmě některý segment zákazníků nedá 299 Kč za knížku, kterou si může stáhnout zdarma. Ale ti by si ji nekoupili ani tak. Zašli by si do knihovny nebo na Ulož.to (Mimochodem: každý soudný autor, který se nehodlá živit přímo z prodejů knih, ale používá ji jako nástroj k něčemu dalšímu - třeba prodeji svých služeb, by měl svou knížku vrazit na Ulož.to jako první ze všeho. Tím by měl začínat jakýkoliv marketingový plán. Ale to jsem trochu odbočil.)

Naopak pro spoustu lidí je e-book ochutnávkou a mile rádi si koupí knížku v příjemném papírovém formátu (navíc, když přikládáme plakát jako bonus). 

Že se s tímto postojem setkám u velkých nakladatelů typu Grada, jsem v podstatě počítal. Šok pro mě byl, když jsem to stejné slyšel od Melvilu, který jsem do té doby považoval za poměrně progresivní dům. K jejich cti je potřeba doplnit, že jako druhý argument uvedli, že kniha nezapadá do koncepce jejich edičního plánu. Což je pravda a beru to.


Seznam oslovených nakladatelství

Seznam oslovených nakladatelství

Pro podrobnosti o reakcích nakladatelství se podívejte do tabulky.

Každopádně se jeví, že nakladatelství jsou další byznys, který je „Ripe for dissruption“. V ČR je tolik autorů, kteří by mohli psát úžasné knihy. Místo toho si to syslí někam na blog jen proto, že je to zadarmo.

Takže jestli má nějaký startupista, podnikavec či investor chuť se pokusit přinést do tohoto sektoru lepší služby pro autory, ozvěte se mi na pavel@pavelsima.cz.

Chceš vydat knížku? Tak plať

Dobře pro konec tohoto příběhu je, že se našli dva odvážní. Dva, co chápou. S vydáním knihy pod svou značkou souhlasilo CDK a Barrister & Principal

Po úvodních rozhovorech s nimi jsem ale pochopil, že je něco smrdutého v oblasti vydavatelské. Pokud nejste zrovna Viewegh (nebo Ludwig) a nemáte potenciál prodávat masám, ani nadšená vydavatelství vám knihu nevydají na vlastní náklady. Poskytnou odborný servis (korektura, sazba, logistika, distribuce), ale na vás je financování tisku.

Musíte zaplatit takzvaný autorský poplatek.

Čtyři z pěti hlavních autorů knihy s prvním amatérským výtiskem.

Čtyři z pěti hlavních autorů knihy s prvním amatérským výtiskem.

 

Obě nakladateství mi nabídla poměrně podobné podmínky. Nakonec jsem si vybral Barrister, protože ředitel Ivo Lukáš je velký sympaťák a navíc jeden z těch drobných podnikatelů (nakladatelství vede jako drobnou rodinnou firmu), u kterých prostě víte, že mu jde o to, aby se správné věci hýbaly správným směrem. Formality neřeší a nepodtrhne vás.

Konečná dohoda zní 800 kusů o 350 dvoubarevných (černo-modrých) stranách, se 16 barevnými stranami s fotkami, vkládaným plakátem a elektronickou verzí knihy za 75 000 Kč.

Docela pálka.

Navíc autorovi náleží jen 10 % z prodeje každého kusu (29,90 Kč). Čili i kdyby se prodal celý náklad, stále budu 51 080 Kč v mínusu.

Výkonný výbor Institutu politického marketingu takto vysokou investici neschválil. Měl na to právo a plně to respektuji. 

Jenže jsem stál před dějinnou možností. Vložili jsme enormní úsilí do toho knihu napsat. Poptávka po ní byla vyšší než kdokoliv očekával. Když bychom ji nevydali hned, za pár měsíců už by to nikoho nezajímalo. A především: Přesně proto jsme IPM před rokem zakládali. Abychom kultivovali a profesionalizovali politický marketing u nás. Rozhodnout se pro nevydání nebylo za těchto okolností snad ani možné.

A nakonec co? Mám si koupit další iPhone a odletět na týden do teplých krajů nebo raději vydat knížku? Když to kolegové zamítli, neváhal jsem asi ani vteřinu. „Autorský příspěvek“ v plné výši hradím z vlastní kapsy.

Neočekávám, že mě za to bude někdo plácat po ramenou. Stejně jako ne za to, že se Institutu věnuji jako druhé práci po práci. Jsem jen rád, že tím uděláme další maličký krůček na ještě dlouhatánské cestě k proměně politického marketingu u nás.

Tento plakát na vás čeká, když si knihu objednáte v předpodeji.

Tento plakát na vás čeká, když si knihu objednáte v předpodeji.

 

A vy u tohoto malého dějinného okamžiku vydání první marketingové knihy o českých volbách můžete být také. Ode dneška si můžete objednat knihu za zvýhodněnou cenu v předprodeji (a mít ji v knihovničce o pár dní dříve než bude na pultech knihkupectví).

Do pátku navíc máte možnost vydání knihy podpořit a navždy otisknout své jméno na první stranu publikace, kterou podle Jiřího Vicherka budou „citovat všichni, kdo budou někdy něco psát o volbách 2013“.

Jak by řekl Horst Fuchs: A to se vyplatí!

Pavel Šíma +420 721 881 783 pavel@pavelsima.cz Marketingový konzultant