„Co dostanete z většiny konferencí, je katastrofální. Proto jsem začal podnikat,“ říká zakladatel Marketing Festivalu Jindřich Fáborský

 

Hostem prvního dílu podcastu DEMARKETING není nikdo menší než Jindřich Fáborský, zakladatel a ředitel Marketing Festivalu. A taky čerstvě magazínem Forbes oceněná osobnost 30 pod 30. Člověk, který z nuly a čisté vášně uspořádal největší – a podle mnohých obsahově nejkvalitnější – online marketingovou konferenci v České republice.

V dnešním dílu se dozvíte, jak se to Jindrovi povedlo. Jak bez kontaktů, zkušeností a peněz vyprodal 1 000 vstupenek na konferenci, o které nikdo nikdy neslyšel. A nejenže ji vyprodal už tři roky po sobě, ale přivedl na ni taková jména jako Avinash Kaushik, Marty Neumeier, Neil Pattel, Larry Kim a další skvělé řečníky. 

Jindra byl v rozhovoru velice velice otevřený. Uslyšíte

  • story o ostravských směnkách, které zajistily financování prvního Festivalu.
  • Dozvíte se, kolik milionů stojí takoví světoví řečníci,
  • jaký obrat měly všechny tři ročníky Marketing Festivalu.
  • Jak si Jindra dělal celosvětový výzkum o tom, jak konferenci poskládat,
  • proč považuje většinu konferencí za podvod – nebo jeho slovy ojeb – na účastníky. 

Kromě Marketing Festivalu se probírají i jiná témata: Nedávno se Jindra rozhodl pozvednout úroveň konferencí na světovém poli. V listopadu vyrazil na steč do Londýna a oznámil konání ambiciozní konfery s názvem PPC Tribe, která měla přinést poprvé na prkna řečníky, kteří běžně pracují s miliardou klíčových slov. Tentokrát si Jindra ukrojil poměrně velký krajíc a v prosinci musel celou akci zrušit. I o svém failu a ztrátě milion a půl korun hovoří velmi otevřeně. 

Bavíme se ale o mnoha dalších věcech. Takže uslyšíte například

  • 3 konkrétní techniky, jakými Jindra získává řečníky, kteří jsou nejlepší ve svém oboru, ale nikdo je nezná a nikdy na žádné konferenci nemluvili.
  • Dále třeba které české marketingové osobnosti Jindra uznává a doporučuje sledovat.
  • Proč by měl marketing být koncesovaná živnost.
  • Jak využívat osobní brand pro spouštění dalších a dalších úspěšných projektů a produktů.
  • Nebo jestli je lepší po večerech psát na blog nebo pařit Counter Strike. :)

Poslechněte si celý podcast s Jindrou Fáborským

  • Stáhněte si epizodu přímo v iTunes (doporučované).
  • Nebo si je stáhněte do počítače – pravý klik sem a „uložit soubor“.
  • Nebo použijte přehrávač přímo v prohlížeči (níže).

Poslouchejte přímo ve  vašem zařízení

DEMARKETING je nejlepší v autě, při vaření a ve fitku


Ukázka rozhovoru s Jindrou Fáborským

Tys Jindro jednou řekl, že 95 % obsahu na konferencích v Česku je shit. To je poměrně troufalé tvrzení.

A pořád si za ním stojím! Je to pravda a také důvod, proč podnikám. Shit není jen obsah na konferencích. Drtivá většina marketingového obsahu – ať už to jsou eventy, články nebo tweety, které produkují lidé na marketingovém trhu –  je špatná a málo kvalitní. Já si v roce 2011, když jsem začínal s Marketing Festivalem, myslel, že to je problém jen v Česku, ale je to problém celosvětový. V každé zemi  je odlišný vlivem jazyka a kultury, nicméně příčina je stejná; jak řečníci tak články se tváří, že jejich primárním cílem je vzdělávat. Že ti ukážou, jak nastavit kampaň, ovládnout novou metodu či vyřešit problém. Ve skutečnosti je ale jejich jediným cílem prodat a zviditelnit danou osobu.

Nicméně o konference je mezi markeťáky stále velký zájem, lidé na ně chodí okouknout trendy a networkovat. Vyloženě kvůli know-how přijdou stejně spíš junioři.  

Pokud po něčem existuje poptávka, neznamená to, že je produkt automaticky kvalitní. Já byl minulý rok na osmi akcích v zahraničí, rok předtím jsem jich stihl ještě víc. Třeba výlet na světovou PPC konferenci Hero Conf v Portlandu tě i v low-cost kvalitě, kterou jsme zvolili já s Petrou Větrovskou, vyjde na 80 000 korun. A co z toho dostaneš, je katastrofa; 50 % speakrů jsou sponzoři, kteří si vystoupení platí, o čemž hodně lidí neví. Přitom v Americe je to samozřejmost a funguje to i u nás, kde se částky pohybují od 20 do 70 tisíc za vystoupení.

Vtipné na tom je, že kdykoli jsem šel na konferenci, skoro nikdy jsem nenašel člověka, který by za ni zaplatil plnou cenu. Někde jsem i četl, že na konferencích potkáte jen 25–50 % platících účastníků. Třeba zmíněná Hero Conf má 500 attendees, což na první pohled vypadá jako živé těleso, které generuje velké peníze. Pak zjistíš, že konference je multitrack (má víc stages) a má 70 speakrů. Každý řečník má +1 vstupenku, takže jsme hned na 140 lidech. Dalších asi 70 jsou zaměstnanci pořádající firmy. Následně si přičti cenovou politiku, kdy každý poskytuje slevy. Já měl od Larryho Kima (řečníka na minulém Marketing Festivalu) 15 % slevu, což bylo minimum. Když jsme tam s Větrovkou potkávali samé manželky speakrů, říkali jsme si, že jsme snad jediní blbci z Česka, kdo za to zaplatili.

Dá se vůbec distancovat od modelu, kdy si firmy a řečníci platí self promo? Marketing Festival má přece taky partnery a sponzory.

Marketing Festival platící partnery má, ale nevystupují ani nijak neovlivňují obsah. Pomáhají např. s cateringem jako loni Kentico s fresh džusy. My naopak speakrům platíme – a to hodně! Za minulý rok to dělalo přes 2 miliony korun, většinu z toho dělala velká světová jména.  Za nejdražšího speakra jsme dali něco mezi půl milionem a milionem. Nicméně když chceš vyprodat 1 000 vstupenek v Brně, musíš udělat ideální mix těchto „celebrit“ a „neznámých“ praktiků, kteří tráví denně 14 hodin nad Adwords, ale na konferencích nikdy nepřednášeli. Takoví pak často překvapí, jako třeba Martin Roettgerding v roce 2014 s metodou optimalizace google shopingu. Tehdy šli všichni PPCčkaři v pondělí po konferenci do práce, nasadili metodu u svých klientů a všem jim zvýšily tržby. Je můj sen takový obsah přinášet.

Ne vždy se povede konferenci vyprodat, což sis teď zažil na PPC Tribe v Londýně. Na čem to padlo?

PPC Tribe byl obrovská lekce a má osobní ztráta milionu a půl korun. Přitom na začátku neúspěchu nic nenasvědčovalo. Měli jsme podobně příznivé signály jako u prvního ročníku Marketing Festivalu. Už pět minut po spuštění webu si nás všimla konkurence a chodil k nám z jejich stránek velký traffic, neustále nás zkoumali. Na světě jsou jen tři PPC konference, Hero Conf je jedna z nich a myslím, že jsme jim docela nahnali strach. Také velká jména z Londýna a Ameriky o nás tweetovala, ale slibný začátek se překlopil ve fail, kdy jsme pořádně nic neprodali. Po měsíci a půl jsem musel celou akci odpískat a dnes se za to nestydím. Identifikuju dvě hlavní chyby. Zaprvé, že celou akci jsme oznámili a promovali příliš ve spěchu a na poslední chvíli, a zadruhé, že jsme line-up speakrů úplně vyčistili od známých jmen a celebrit. Jedním z řečníků měl například být Head of PPC v Tripadvisoru Adam Wilson, který dělá s PPCčky neuvěřitelné věci a pracuje asi s miliardou klíčových slov. Problém byl, že ho nikdo neznal, nikdy nemluvil. A takoví speakři ti konferenci nevyprodají.  

POSLECHNĚTE SI CELÝ PODCAST S JINDROU FÁBORSKÝM

  • Stáhněte si epizodu přímo v iTunes (doporučované).
  • Nebo si je stáhněte do počítače – pravý klik sem a „uložit soubor“.
  • Nebo použijte přehrávač přímo v prohlížeči (níže).

Poslouchejte přímo ve  vašem zařízení

DEMARKETING je nejlepší v autě, při vaření a ve fitku


Shownotes: jindřich Fáborský - Demarketing epizoda 1
 

Marketing Festival – konference šéfovaná Jindrou

PPC Tribe – odvolaná konference o PPC v Londýně. Zde je vysvětlení failu z Jindrova blogpostu

Konference, kterým byste se podle Jindry měly raději vyhnout:

Konference, které mají podle Jindry dostatečnou přidanou hodnotu:

Vzdělávací akce zmiňované Jindrou:

  • PPC Camp – víkendovka pro české PPCčkáře
  • Barcamp – značka otevřených nezávislých konferencí, které se konají i v Česku. Vstup na ně je zpravidla zdarma.
  • Digisemestr - celosemestrální sobotní škola online marketingu pro 250 vysokoškolských studentů

Blogy:

Další:


* Odesláním formuláře souhlasíte s informováním o nových epizodách DEMARKETINGu




Pavel Šíma +420 721 881 783 pavel@pavelsima.cz Marketingový konzultant