„Když najdete zlatou žílu, běžte all-in“, říká autor bestselleru Konec prokrastinace Petr Ludwig. Marketing knížky si dělal sám.

Petr Ludwig s francouzským překladem Konce prokrastinace. Whiskey mu rozvázala jazyk. O marketingu svého bestselleru prozradil vše.

Petr Ludwig s francouzským překladem Konce prokrastinace. Whiskey mu rozvázala jazyk. O marketingu svého bestselleru prozradil vše.

Jednomu z největších českých bestsellerů, mimo kuchařek a Viewegha zasvětil pět let života. Rok knihu psal, půl roku korekturoval a teď jí už tři roky dělá marketing. Osobně.

Tisíce hodin těžké práce se ale vyplatily. S více než 15 dotisky a 80 000 prodanými kusy v České republice a překlady do již pěti jazyků, dostal Konec prokrastinace – mimochodem autorova prvotina  Petra Ludwiga do stovky českých médií, přinesla mu byznys za desítky milionů a nyní jeho konzultační firmě pomalu otevírá dveře na zahraniční trhy a do firem jako je Twitter nebo SpaceX.

Co stálo za jejím fenomenálním úspěchem a může ho někdo jiný než Láďa Hruška zopakovat?

Jako vždy se snažíme rozklíčovat všechny klíčové složky úspěchu a v podcastu se detailně bavíme o marketingu a každém použitém nástroji a kanálu.

Takže se dozvíte:

  • Proč je pro masový úspěch knížky absolutně nutné, aby její propagace byla v lajně s vašimi byznysovými (či kariérními) cíli?
  • Jak je možné objezdit 120 přednášek za rok a přednášet 15 000 lidem?
  • Že knížka se prodává třetí Vánoce od vydání dokonce lépe než druhé.
  • Které marketingové kanály byly podle Petra nejdůležitější pro úspěch?
  • Proč je lepší, aby marketing knížce dělal sám autor namísto profesionálního markeťáka?
  • Jak se Petr dostal do Událostí, komentářů týden od vydání knížky? A jak to spustilo lavinu zájmu dalších médií.
  • Jak si zařídit pro svou knížku pyramidy ve všech velkých knihkupectvích?
  • Jak získat reklamu ve Forbesu skoro zadarmo?

Pro toho, kdo by někdy chtěl napsat vlastní nebeletristický bestseller, není lepšího poslouchání.

Krom toho, že je Petr známý autor a podnikatel, je taky systematický pankáč, a to doslova, protože v mládí hrál na kytaru v punkové kapele. Tím pádem uslyšíte také:

  • Proč je dobré vést konzultantskou firmu jako nevěstinec?
  • Proč je název Petrovy firmy složen ze slov Blowjob a Growshop? A co je zajímavého na doméně huřba.cz?
  • Jestli by přednášky GrowJOBu mohl dělat i mentálně retardovaný konzultant?
  • Proč je dobré omílat stejnou přednášku 300krát?
  • A jak je možné postavit konzultační firmu o 25 lidech na základe know-how, které se dá zhustit do deseti hodin.

Petr je nejen pankáč, ale také muž svého učení, který skutečně praktikuje, co lidem radí. V aktovce neustále nosí svůj buzerlístek (jedna z metod doporučovaných v knížce) a na sáhodlouhý e-mail s pozvánkou do podcastu a všemi podrobnostmi, odvětil stroze dvěma větami: „Mám šanci číst maily co mají tak maximálně 3 řádky, omlouvám se, ale tohle nedávám. Můžeš to prosím zkrátit?“ 

Poslechněte si celý podcast s Petrem Ludwigem

  • Stáhněte si epizodu přímo v iTunes (doporučované).
  • Nebo si je stáhněte do počítače – pravý klik sem a „uložit soubor“.
  • Nebo použijte přehrávač přímo v prohlížeči (níže).

Poslouchejte přímo ve  vašem zařízení

DEMARKETING je nejlepší v autě, při vaření a ve fitku


Ukázka rozhovoru s PETREM LUDWIGEM

Petře. Tys napsal knihu, která se v českých poměrech stala nevídaným bestsellerem, dodnes se prodalo přes 80 000 výtisků. Tomáš Baránek, ředitel Jan Melvil Publishing, tvrdí, že to je nezopakovatelný počin. Já říkám – bullshit. Jak takový úspěch zopakovat?  

Z mého pohledu zafungovaly tři věci. Zaprvé byla po tématu poptávka. Když se podíváš na Google Trends, slovo prokrastinace v Česku do roku 2009 prakticky nikdo neznal. Postupně se začalo hledat a od roku 2014 se hledá ještě víc v souvislosti s knihou. Jelikož hlavní náplň práce v GrowJOB Institutu byly a jsou konzultace, začal jsem si všímat, že každý řeší vlastně jedno a totéž. Odkládání úkolů, neskopojenost zaměstnanců, špatný time management a výkony. Vše souvisí s tím, že člověk marní svůj čas a nežije smysluplně. Postupně jsem na tohle téma napsal tři články na blog a měly takový úspěch, že nám docvaklo, jakou jsme objevili zlatou žílu. Ten nejúspěšnější měl 5000 lajků (rok 2009!) a byl otištěn v National Geographic.

 

První věc je teda silné téma, o které je vzrůstající zájem. Co jsou ty další dvě?

Pak už se bavíme o knize samotné. Já měl poměrně jasnou představu, že chci na trh osobního rozvoje, který je zatížen spoustou mýtů a polopravd, přinést jednoduchou ucelenou příručku postavenou na vědeckých základech. Nejsou to věci, které jsem si vymyslel, ale série ozdrojovaných výzkumů protkaná příběhy a obrázky  – těch je tam asi 120 a jsou jádrem našeho know-how. Taková kondenzovaná knowledge, kterou přečteš za dvě hodiny a nabídne ti praktické nástroje jako buzerlístek a jak naučené principy uvést do života.

A třetí věc je můj osobní perfekcionizmus, který se do tvorby knihy promítl. Ať už šlo o kvalitu papíru, o 1500 korektur nebo kdy jsme s Tomášem Baránkem dokázali i půl hodiny diskutovat o jednom slově, či obálku, na kterou jsme měli asi 60 návrhů, ale nakonec jsem si ji udělal sám. Tři dny jsem psal písmena, ze kterých udělali grafici můj font, aby byl podle mých představ.

Marketing sis z velké části taky dělal sám.

Já měl štěstí, že mi nakladatelství vycházelo vstříc, a to i ve fázi vydání knihy. Když jsem například řekl, že chci polepy v metru, souhlasili a podle dohody polovinu zafinancovali a půlku jsem dal já. Já toho o českým knižním trhu moc nevím, takže jsem hodně věcí dělal selským rozumem. Křest a tiskovky byly základ, s těmi nám pomohla PR agentura, sami jsme ale měli asi 70 000 fanoušků na Facebooku, takže zafungovala viralita. Hned první týden jsem se dostal do Událostí na ČT1, díky čemuž mělo promo video 120 000 zhlédnutí. Jindy jsem šel kolem Neoluxoru a viděl, že Padesát odstínů šedi má ve výloze pyramidy, tak jsem vešel a domluvil si s nimi balíček, abych je mohl mít taky. Myslím, že funguje, když si autor dělá marketing sám. Když napíšeš knihu a věříš jejím myšlenkám, jsi automaticky dobrý markeťák.

Řídíš se stejnými principy i při uvádění knihy na globální trh? Slyšel jsem, že jste koupili doménu procrastination.com, zajímá mě tedy, jak budeš při expanzi postupovat.

Ve Francii, Rusku a Anglii nám vždycky otevřela cestu na trh kniha, takže tutéž strategii teď uplatňujeme i v USA. Je to vlastně už takový zažitý vzorec: překlad knihy do daného jazyka, vydání, na základe knížky přednášky, školení a konzultace s tamními klienty. V každé zemi mám jednoho člověka, který má daný trh na starost. Hodně věcí ale pasujeme do onlinu, takže konzultace přes Skype a spouštíme i online kurz jako doplněk ke knize. Dá se říct, že máš pravdu, řídím se stejnými principy jako při uvádění na český trh.

A k USA. Tam řešíme poslední korektury a vydavatele, ale už teď máme zatím pozitivní ohlasy. Měli jsme přednášku na Stanfordu a kolegyně se dokonce dostala do Twitteru a SpaceX – samozřejmě uvidíme, co z toho bude, ale celkově mě neskutečně překvapilo, že nás Čechy neberou v Silicon Valley za losery. Zkrátka, dnes můžeš i z Česka dělat globální business.

 

POSLECHNĚTE SI CELÝ PODCAST S PETREM LUDWIGEM

  • Stáhněte si epizodu přímo v iTunes (doporučované).
  • Nebo si je stáhněte do počítače – pravý klik sem a „uložit soubor“.
  • Nebo použijte přehrávač přímo v prohlížeči (níže).

Poslouchejte přímo ve  vašem zařízení

DEMARKETING je nejlepší v autě, při vaření a ve fitku


Shownotes: PETR Ludwig - Demarketing ep. 4
 

Knížka Konec prokrastinace

GrowJOB Institute

  • Web 
  • Video – Petr Ludwig přednáší o tom, jak bojovat s prokrastinací a jak udělat přes den třikrát více věcí a zároveň se z toho nezbláznit
  • Online kurz – který vám pomůže zvítězit nad prokrastinací

Zmiňované knihy

  • Knížka Garyho Vaynechucka – americký příklad knížky, kterou autor propaguje s podobnou vervou jako Petr Konec prokrastinace
  • Životopis Elona Muska – další knížka z produkce Jan Melvil Publishing o jednom z největších inovátorů současnosti

Ostatní uvedené zajímavosti


* Odesláním formuláře souhlasíte s informováním o nových epizodách DEMARKETINGu

Pavel Šíma +420 721 881 783 pavel@pavelsima.cz Marketingový konzultant